Til hovedinnhold

Innkjøp av Inn på tunet-tjenester

Innhold på siden:

1 Overordnet struktur på veilederen

Veilederen er strukturert etter stegene i en anskaffelsesprosess. Fasene tar for seg aktiviteter som en kommune eller annen aktør som ønsker å kjøpe Inn på tunet tjenester eller lignende tjenester burde gå gjennom.

1 Oversiktsbilde anskaffelsesprosessene.JPG

Det viktigste er at resultatene av fasene i prosessene bygger på hverandre og at det er sammenheng mellom resultatene i en fase og neste fase.

De behov og mål en ønsker at et Inn på tunet tilbud eller lignende skal oppnå og som en identifiserer, må danne grunnlag for hvilke konkrete tjenester en bestemmer seg for å anskaffe. Disse identifiseres i oppstartsfasen. De tjenester en ønsker å anskaffe må så beskrives og operasjonaliseres i bestillingen som utformes og i måten tilbudsutlysningen gjennomføres på. Det er viktig at et en hele tiden har de behovene en har identifisert i mente, og stadig går tilbake og sjekker at de valg en gjør hele tiden leder tilbake på behovene. Når en vurderer tilbud må en også gå tilbake og forsikre seg om at det tilbudet en aksepterer faktisk svarer ut de opprinnelige behovene. Når anskaffelsen er gjort må oppfølgingen av utførelsen igjen ta utgangspunkt i hva en har bestilt. Det sentrale er at for hver fase burde en gå tilbake og sikre at det en gjør har sin basis i og bidrar til å fylle de behov og effekter en ønsker å oppnå med anskaffelsen.

Siste delen av veilederen er delt inn i fire tematisk spesifikke deler, med utgangspunkt i de tjenestene som Inn på tunet-løftet-2 har satt søkelys på: Grunnskole, videregående skole, arbeidstrening og integrering og demensomsorg. Her formidler vi relevante erfaringer som pilotene i Inn på tunet-løftet har høstet, knyttet til de brukergrupper og tjenester pilotene har arbeidet med. I tillegg viser vi til innsikts- og erfaringsmateriale som kan være relevant når en jobber med og vurderer behov og innhold i en tjeneste.

Veilederen kan brukes ved anskaffelser av tjenester til alle brukergrupper, men det er viktig å ta utgangspunkt i behovene til de ulike brukerne av tjenesten.

Fant du det du lette etter?