Til hovedinnhold

Innkjøp av Inn på tunet-tjenester

7 Avslutning av kontraktsforholdet

9 Bilde Avslutning av kontraktsforholdet.jpg

Denne fasen omhandler avvikling etter at kontraktsforholdet er utløpt - evaluering, vurdering av måloppnåelse og avslutning.

Avslutning av kontrakt

I forbindelse med avslutningen av kontrakten bør det gjennomføres en gjennomgang med leverandøren for gjensidig erfaringsutveksling. Dette vil kunne gi viktige bidrag til å forbedre fremtidige leveranser og leverandørforhold.

Avslutning av en kontrakt vi normalt skje i samsvar med kontraktens bestemmelser for når avtaleforholdet tar slutt. Offentlige kontrakter vil som hovedregel være tidsbestemte. 

Kontraktavslutning kan også være knyttet til at partene ikke har oppfylt sine forpliktelser i avtalen. 

Normal avslutning av avtalen

Hvordan kontraktavslutningen skal gjennomføres må være godt kjent i både oppdragsgivers og leverandørens organisasjon. Det er oppdragsgivers ansvar.

Dersom det er en rammeavtale som skal avsluttes, vil avviklingen ofte skje over lang tid. Rammeavtalen vil som hovedregel være tidsbegrenset, men det kan imidlertid være gjort avrop (bestillinger) på rammeavtalen som blir avsluttet etter at rammeavtalen er avsluttet. Disse bestillingene skal følges opp og avsluttes på normal måte i samsvar med bestillingen.

Oppsigelse av kontrakt

Utgangspunktet er at avtaler er bindende etter sitt innhold. Det betyr at avtaleforplikten skal holdes av begge parter.

Det kan likevel være regulert at avtalen kan sies opp eller opphøre. Kontrakten vil som regel inneholde hvilke vilkår som skal være oppfylt for å kunne si opp avtalen og hvilken frist som skal gjelde før oppsigelsen blir virksom.

En oppsigelse får virkning for fremtiden. De ytelser som er levert vil ikke påvirkes av oppsigelsen og heller ikke de ytelsene som leveres i oppsigelsestiden. Oppdragsgiver og leverandør er fremdeles bundet av kontrakten med alle dens forpliktelser i oppsigelsestiden

Heving av kontrakt

Heving betyr at partenes rett og plikt til å oppfylle kontrakten faller bort og er den mest alvorlige sanksjonen. For å kunne heve en kontrakt må det foreligge et vesentlig mislighold av kontrakten. 

Det er ingen oppsigelsestid ved heving i motsetning til ved oppsigelse av kontrakten, men før heving kan iverksettes vil gjerne kontrakten ha bestemmelser knyttet til

Heving av kontrakt får betydning for fremtidige leveranser, men kan også kan få betydning for ytelser som allerede er levert. Heving etter at en anskaffelse av et produkt/en vare er levert, innebærer at oppdragsgiver har rett til å returnere gjenstanden og leverandøren da plikter å tilbakeføre pengene til oppdragsgiver. Dersom det gjelder tjenester, så vil hevningen rette seg mot fremtidige leveranser.

Avlevering av data og informasjon

Rapporter og annen informasjon som er utarbeidet eller innhentet i forbindelse med oppdraget, skal håndteres og utveksles i samsvar med avtalte rutiner i kontrakten. 

Prosjektevaluering og sluttrapport

Evaluering av anskaffelsen er en viktig kilde til læring og erfaringsoverføring.

I forbindelse med avslutningen av kontrakten, bør det gjennomføres en felles gjennomgang med leverandør for gjensidig erfaringsutveksling.

En presis sluttevaluering er et godt erfaringsgrunnlag for fremtidige anskaffelsesprosesser og anskaffelser.

For mer informasjon om avslutning av en kontrakt se avslutte kontrakt hos Anskaffelser.no.

Fant du det du lette etter?