Brudd på driveplikten
Når eieren skal drive selv, men kommunen har grunn til å tro at driveplikten ikke er oppfylt, må kommunen sende ut et skriv til grunneier. Det samme gjelder når kommunen ikke har mottatt en kopi av leiekontrakt, og kommunen ikke har grunn til å tro at eieren driver selv. Se rundskriv M/2021-2 kapittel 7.5.5.1 om hva slags informasjon kommunen skal sende ut.
Når fristen som kommunen har satt er utløpt, må kommunen vurdere om det er nødvendig med bruk av pålegg etter jordlova, og/eller bruk av tvangsgebyr.
Når arealet ikke drives, og bruddet er vesentlig, se rundskriv M/2021-2 kapittel 7.5.2, kan kommunen fatte vedtak om:
-
Kommunen pålegger grunneieren å inngå leieavtale (som oppfyller kravene i jordlova § 8 andre ledd) med en leietaker innen en gitt frist. Å pålegge bortleie vil være aktuelt hvor det finnes leietakere, det vil si aktive bønder i nærheten med behov for tilleggsjord. Det må være praktisk gjennomførbart for eieren å få inngått en leieavtale. Dersom eieren setter en uforholdsmessig høy leiepris eller stiller andre urimelige vilkår, kan ikke eieren høres med at utleie ikke er mulig. Vedtaket skal ikke spesifisere hvem som skal være leietaker. Det er eiers oppgave å inngå en leieavtale. Kommunen har ikke hjemmel til å inngå en leieavtale på vegne av grunneier.
-
Kommunen kan pålegge eier å plante skog på jordbruksarealet som ikke drives. Å pålegge tilplanting av skog vil være aktuelt i tilfeller hvor det ikke er aktuelt å pålegge utleie av jordbruksarealet, for eksempel hvis det ikke er aktive bønder i nærheten. Hvis arealet tidligere har vært produktiv skog, vil pålegg om tilplanting være aktuelt. I vedtaket kan det stilles vilkår om hvilke treslag som skal plantes. Hvis arealet ikke har vært skog tidligere, kan pålegg om tiltak av hensyn til kulturlandskapet være mer aktuelt.
-
Kommunen kan pålegge eier av jordbruksareal som ikke drives ulike former for tiltak av hensyn til kulturlandskapet. Slike pålegg vil først og fremst være aktuelt i tilfeller hvor pålegg om utleie eller skogplanting ikke er aktuelt. Hvilke tiltak som er aktuelle å pålegge må gjøres ut fra en vurdering av hva som er rimelig å pålegge eier. Dette betyr at det ikke må pålegges eier å gjennomføre tiltak som er urimelige, sett hen til kostnad og arbeidsinnsats. Det må gjøres en konkret vurdering ut fra hvilke tiltak som er mulige å gjennomføre. Kulturlandskapstiltak blir ofte gjennomført i samarbeid med og med samfinansiering fra natur- og kulturminnemyndighetene, stiftelser, fond med mer. På Landbruksdirektoratets nettside om jordbrukets kulturlandskap finnes lenker til andre ressurser og nettsider som kan være nyttige for å ivareta kulturlandskap, kulturmiljøer og naturmangfold.
Eksempler på tiltak kan være:
- Holde landskapet åpnet og i hevd gjennom slått, beite eller rydding av vegetasjon.
- Tiltak som legger til rette for pollinerende insekter, for eksempel, restaurering, skjøtsel og etablering av leveområder.
- Fjerning av fremmede skadelige arter jf. Fremmedartslista.
- Legge til rette for å ta vare på trua arter og naturtyper på Norsk rødliste.
- Ta vare på og synliggjøre automatisk freda kulturminner. Alle slike tiltak må gjøres i samråd med regional kulturmiljøforvaltning.
Grunneier bør også opplyses om at det kan være muligheter for å søke om tilskudd for å gjennomføre enkelt av tiltakene.
-
Varsel om pålegg og tvangsgebyr ved brudd på driveplikten
X kommune er blitt kjent med at det på din eiendom gnr. 0 bnr. 0 er jordbruksarealer som ikke drives i tråd med jordlova § 8.
Etter jordlova § 8 første ledd skal alt jordbruksareal drives. Driveplikten kan oppfylles av deg som eier, eller ved at arealet leies bort til noen andre som driver det for deg. Etter jordlova § 8 a har du også mulighet til å søke om fritak fra driveplikten. Vi kan, på bakgrunn av informasjonen vi har mottatt, ikke se at du hverken driver selv eller at andre driver for deg. Du har, så vidt oss bekjent, heller ikke søkt om fritak fra driveplikten.
Dersom driveplikten ikke oppfylles etter jordlova § 8 første ledd og bruddet på driveplikten er vesentlig, kan kommunen pålegge deg som eier av landbruksarealet å leie bort jorda, eller at jorda skal plantes til med skog, eller tiltak av hensyn til kulturlandskapet, jf. jordlova § 8 tredje ledd. (begrunn hvorfor man foreløpig vurderer som overtredelsen vesentlig)
På bakgrunn av informasjonen vi sitter med, vurderer vi å fatte vedtak om hvor du påbys å (velg et av alternativene:) leie bort jorda/plante arealet til med skog/ tiltak av hensyn til kulturlandskapet på din eiendom innen en nærmere fastsatt frist. Dersom fristen oversittes, kan kommunen be Statsforvalteren i X om å ilegge tvangsgebyr.
Vi ber om at du sender inn dine kommentarer til dette varselet innen dd.mm.åå.
Dette er å anse som et forhåndsvarsel etter forvaltningsloven § 16, og kan ikke påklages.
Kopi til: Statsforvalteren i X
-
Vedtak om pålegg ved brudd på driveplikten
X kommune ble gjort kjent med dd.mm.åå at driveplikten på din eiendom gnr. 0 bnr. 0 ikke er overholdt. Vi viser ellers til forhåndsvarsel av dd.mm.åå.
Ditt svar på forhåndsvarselet
(kort beskrivelse av eierens eventuelle respons på forhåndsvarselet, eventuelt relevant korrespondanse mellom kommunen og eieren)
Rettslig grunnlag for vedtaket
Dersom driveplikten ikke oppfylles etter jordlova § 8 første ledd og bruddet på driveplikten er vesentlig, kan kommunen pålegge eier av landbruksarealet å leie bort jorda, eller at jorda skal plantes til med skog, eller tiltak av hensyn til kulturlandskapet, jf. jordlova § 8 tredje ledd.
I denne saken er det tale om (beskriv landbruksarealene, deres arealressurser og hvordan driveplikten ikke overholdes). Vi mener at bruddet på driveplikten er å anse som vesentlig da (fyll inn vesentlighetsvurdering)
X kommune pålegger derfor deg å leie bort jorda/plante arealet til med skog/ tiltak av hensyn til kulturlandskapet.
Vedtak:
Alternativ 1: Med hjemmel i jordlova § 8 tredje ledd gis du pålegg om å leie bort jorda på eiendommen gnr. 0 bnr. 0. Avtalen må oppfylle følgende vilkår:
- Være på minst 10 år om gangen, uten mulighet for deg som eier til å si den opp
- Føre til driftsmessig gode løsninger
- Være skriftlig
Jordleieavtale bes sendt til kommunen innen dd.mm.åå.
Alternativ 2: Med hjemmel i jordlova § 8 tredje ledd gis du pålegg om å plante til arealet med skog. (Fyll inn særskilt tresort der dette er aktuelt).
Dokumentasjon på tilplantning i tråd med dette vedtaket bes sendt til kommunen innen dd.mm.åå.
Alternativ 3: Med hjemmel i jordlova § 8 tredje ledd gis du med dette pålegg om tiltak av hensyn til kulturlandskapet. (Fyll inn tiltak som er ønskelig å gjennomføre på arealet).
Dokumentasjon på gjennomført tiltak i tråd med dette vedtaket bes sendt til kommunen innen dd.mm.åå.
Dersom fristen oversittes, vil kommunen be Statsforvalteren i X om å fatte vedtak om tvangsgebyr.
Klageadgang
Du kan klage på dette vedtaket. Frist for å klage er tre uker fra du fikk melding om vedtaket. En eventuell klage skal sendes til kommunen.
Kopi til: Statsforvalteren i X
-
Varsel om tvangsgebyr grunnet ugyldig jordleieavtale
X kommune er blitt kjent med at det på din eiendom gnr. 0 bnr. 0 er jordbruksarealer som drives ved bortleie, uten at det er innsendt en leieavtale som oppfyller vilkårene i jordlova § 8 andre ledd.
Etter jordlova § 8 første ledd skal alt jordbruksareal drives. Driveplikten kan oppfylles av deg som eier, eller ved at arealet leies bort til noen andre som driver det for deg. Dersom driveplikten oppfylles ved bortleie, må leieavtalen i henhold til jordlova § 8 andre ledd:
- Være på minst 10 år om gangen, uten mulighet for eieren til å si den opp
- Føre til driftsmessig gode løsninger
- Være skriftlig
Hvis leieavtalen ikke oppfyller disse vilkårene, kan avtalen ikke gjøres gjeldende mellom partene eller i forhold til det offentlige. Du må sende kopi av avtalen til kommunen.
Vi kan, på bakgrunn av informasjonen vi har mottatt, ikke se at (beskriv hvilke forhold og vilkår som ikke er oppfylt i saken).
Inngått jordleieavtale i tråd med jordlova § 8 andre ledd bes sendt til kommunen innen dd.mm.åå.
Dersom fristen oversittes, kan kommunen be Statsforvalteren om å ilegge deg som eier tvangsgebyr.
Dette er å anse som et forhåndsvarsel etter forvaltningsloven § 16, og kan ikke påklages.
Kopi til: Statsforvalteren i X
-
Varsel om tvangsgebyr grunnet brudd på driveplikten
X kommune er blitt kjent med at det på din eiendom gnr. 0 bnr. 0 er jordbruksarealer som ikke drives i tråd med jordlova § 8.
Etter jordlova § 8 første ledd skal alt jordbruksareal drives. Driveplikten kan oppfylles av deg som eier, eller ved at arealet blir leid bort til noen andre som driver det for deg. Etter jordlova § 8 a har du også mulighet til å søke om fritak fra driveplikten helt eller delvis. Vi kan, på bakgrunn av informasjonen vi har mottatt, ikke se at du driver selv eller at andre driver arealet for deg. Du har, så vidt oss bekjent, heller ikke søkt om fritak fra driveplikten.
For å påse at driveplikten overholdes kan departementet pålegge den ansvarlige tvangsgebyr, jf. jordlova § 20. Ut ifra informasjonen vi sitter på, vurderer vi å be Statsforvalteren i X om å ilegge deg som eier tvangsgebyr. Tvangsgebyr innebærer at du vil ilegges løpende dagbøter inntil du oppfyller driveplikten.
Vi ber om at du sender inn dine kommentarer til dette varselet innen dd.mm.åå.
Dette er å anse som et forhåndsvarsel etter forvaltningsloven § 16, og kan ikke påklages.
Kopi til: Statsforvalteren i X
-
Anmodning om å ilegge tvangsgebyr for brudd på driveplikt
(Sett inn alternativ som passer)
Alternativ 1: brudd på driveplikt. X kommune er blitt kjent med at det på eiendom gnr. 0 bnr. 0, eid av X, er konstatert brudd på driveplikten etter jordlova § 8 første ledd.Alternativ 2: ugyldig bortleie: X kommune er blitt kjent med at jordbruksarealene på eiendom gnr. 0 bnr. 0, eid av X, drives ved bortleie, uten en leieavtale som oppfyller vilkårene i jordlova § 8 andre ledd. (beskriv hvilke forhold og vilkår som ikke er oppfylt i saken).
Sakens bakgrunn
Alternativ 1: brudd på driveplikt. (beskriv saksgangen, samt landbruksarealene, deres arealressurser og hvordan driveplikten ikke overholdes).
Alternativ 2: ugyldig bortleie. (beskriv saksgangen, samt hvilke forhold og vilkår som ikke er oppfylt i saken).
Det ble dd.mm.åå sendt forhåndsvarsel om tvangsgebyr til eier omkring forholdet.
Eiers svar på forhåndsvarsel
(kort beskrivelse av eierens eventuelle respons på forhåndsvarselet, eventuelt relevant korrespondanse mellom kommunen og eieren)
Anmodning om tvangsgebyr
Kommunen og statsforvalteren skal etter jordlova § 19 føre tilsyn med at bestemmelsene i §§ 8 til 12 blir overholdt. Etter § 20 kan departementet pålegge den ansvarlige tvangsgebyr for å sikre at disse bestemmelsene blir overholdt. Myndigheten er delegert til statsforvalteren i forskrift.
På bakgrunn av at fristen fra forhåndsvarselet er oversittet, ber X kommune Statsforvalteren i X om å ilegge tvangsgebyr som løper fra fristens oversittelse. X kommune mener at tvangsgebyr er et nødvendig virkemiddel i denne saken for å sørge for at tiltaket som strider mot jordlova § 8 kommer til opphør.
Alle dokumentene i saken er vedlagt.
Kopi til: den ansvarlige (grunneier, tiltakshaver)