Registere og behandle utbetalingsanmodning
Manuelt registrere utbetalingsanmodning
1. Velg «Registrere utbetalingsanmodning» fra "Oppgaver"
Du får nå opp en fane «Registrer utbetalingsanmodning»
2. Registrer informasjon
- Registrer informasjon om utbetalingsanmodningen og last opp nødvendig vedlegg som er innsendt av søker.
3. Opprett anmodning
- Velg "Opprett utbetalingsanmodning"
Kvittering på innsendt utbetalingsanmodning blir sendt til søker og til arkivet til den behandlendeenheten.
Hvis søker er et foretak, sendes kvitteringen på innsendt utbetalingsanmodning til Altinn. Hvis søker er privatperson, sendes kvittering på innsendt utbetalingsanmodning til den digitale postkassen som søker har registrert. Hvis søker ikke har registrert en digital postkasse, sende kvitteringen på innsendt utbetalingsanmodning til adressen som er registrert i folkeregisteret.
Behandle utbetalingsanmodning
1. Hent opp sak
- Søk opp sak med status «Ny utbetalingsanmodning».
2. Behandle utbetalingsanmodning
- Velg: «Behandle utbetalingsanmodning».
- Vurder utbetalingsanmodningen.
3. Attester
- Trykk på «Attester utbetalingen» og det sendes et utbetalingsbrev til søker.
Utbetalingsbrevet blir sendt til søker og arkivert på riktig sak i arkivet. Hvis søker er et foretak, sendes utbetalingsbrevet til Altinn. Hvis søker er privatperson, sendes utbetalingsbrevet til den digitale postkassen som søker har registrert. Om søker ikke er registrert med en digital postkasse, så sendes utbetalingsbrevet per post til adressen som er registrert i folkeregisteret.
4. Utbetaling
Søker mottar utbetaling innen 7 dager.
Slette utbetalingsanmodning
Du kan slette en utbetalingsanmodning du som saksbehandler har registrert.
For å slette
- Velg: "Slett utbetalingsanmodning"
Merk! Du kan kke slette utbetalingsanmodninger som er sendt inn av søker. Om søker skal sende inn en ny utbetalingsanmodning, må du velge «Avvis utbetalingsanmodningen».
Når søker får ikke registrert anmodning
Hvis en sak har status «Under behandling utbetalingsanmodning» eller «vedtak sendt», kan ikke søker registrere en ny anmodning. Her finner du informasjon om hva du må gjøre for at søker skal kunne registrere anmodningen.
Saken er under behandling
Hvis saken ligger med status «Under behandling utbetalingsanmodning», må du behandle tidligere innsendt utbetalingsanmodninger ferdig, før søker kan registrere en ny utbetalingsanmoding.
Vedtak er sendt
Hvis saken ligger med status «vedtak sendt» og knappen for registrer utbetalingsanmodning er inaktiv for søker, har saksbehandler startet en registrering av utbetalingsanmodningen. For at søker skal kunne registrere utbetalingsanmodningen, må du avbryte registreringen.
For å avbryte
- Velg: "Avbryt registrering"
Under ser du hvordan det ser ut når knappen for å registrere utbetalingsnmodninger inaktiv.
Slik ser det ut for søker:
Slik ser det ut for saksbehandler: