Til hovedinnhold

Agros – saksbehandling

Registere og behandle utbetalingsanmodning

Manuelt registrere utbetalingsanmodning 

1. Velg «Registrere utbetalingsanmodning» fra "Oppgaver"

Agros skjermbilde som viser oppgaven for manuell registrering av utbetalingsanmodning

Du får nå opp en fane «Registrer utbetalingsanmodning»

Agros skjermbilde som viser fanen register utbetalinganmodning.png

2. Registrer informasjon

  • Registrer informasjon om utbetalingsanmodningen og last opp nødvendig vedlegg som er innsendt av søker.
Agros skjermbilde som viser hvordan registerere informasjon om itbetalingsanmodning.png

3. Opprett anmodning 

  • Velg "Opprett utbetalingsanmodning"
Agros skjermbilde som viser oppretting av utbetalingsanmodning.png

Kvittering på innsendt utbetalingsanmodning blir sendt til søker og til arkivet til den behandlendeenheten.

Hvis søker er et foretak, sendes kvitteringen på innsendt utbetalingsanmodning til Altinn. Hvis søker er privatperson, sendes kvittering på innsendt utbetalingsanmodning til den digitale postkassen som søker har registrert. Hvis søker ikke har registrert en digital postkasse, sende kvitteringen på innsendt utbetalingsanmodning til adressen som er registrert i folkeregisteret.

Behandle utbetalingsanmodning 

Agros skjermbilde som viser prosessen for behandling av utbetalingsanmodning.png

1. Hent opp sak

  • Søk opp sak med status «Ny utbetalingsanmodning».

2. Behandle utbetalingsanmodning

  • Velg: «Behandle utbetalingsanmodning».
Agros skjermbilde som viser behandle utbetalingsnmodning.png
  • Vurder utbetalingsanmodningen.
Agros skjermbilde som viser saksbehandler vurderer utbetalingsanmodning.png

3. Attester

  • Trykk på «Attester utbetalingen» og det sendes et utbetalingsbrev til søker.
Agros skjermbilde som viser attester utbetaling.png

Utbetalingsbrevet blir sendt til søker og arkivert på riktig sak i arkivet. Hvis søker er et foretak, sendes utbetalingsbrevet til Altinn. Hvis søker er privatperson, sendes utbetalingsbrevet til den digitale postkassen som søker har registrert. Om søker ikke er registrert med en digital postkasse, så sendes utbetalingsbrevet per post til adressen som er registrert i folkeregisteret.

4. Utbetaling

Søker mottar utbetaling innen 7 dager.

Slette utbetalingsanmodning 

Du kan slette en utbetalingsanmodning du som saksbehandler har registrert.

For å slette

  • Velg: "Slett utbetalingsanmodning" 
Agros skjermbilde som viser hvordan slette utbetalingsanmodning.png

Merk! Du kan kke slette utbetalingsanmodninger som er sendt inn av søker. Om søker skal sende inn en ny utbetalingsanmodning, må du velge «Avvis utbetalingsanmodningen».

Når søker får ikke registrert anmodning

Hvis en sak har status «Under behandling utbetalingsanmodning» eller «vedtak sendt», kan ikke søker registrere en ny anmodning. Her finner du informasjon om hva du må gjøre for at søker skal kunne registrere anmodningen. 

Saken er under behandling 

Hvis saken ligger med status «Under behandling utbetalingsanmodning», må du behandle tidligere innsendt utbetalingsanmodninger ferdig, før søker kan registrere en ny utbetalingsanmoding. 

Agros skjermbilde som viser framgangsmåten når saken ligger med status «Under behandling utbetalingsanmodning». Da må  tidligere innsendt utbetalingsanmodninger bli ferdig behandlet før søker kan registrere en ny utbetalingsanmoding

Vedtak er sendt 

Hvis saken ligger med status «vedtak sendt» og knappen for registrer utbetalingsanmodning er inaktiv for søker, har saksbehandler startet en registrering av utbetalingsanmodningen. For at søker skal kunne registrere utbetalingsanmodningen, må du avbryte registreringen.

For å avbryte

  • Velg: "Avbryt registrering" 
Agros skjermbilde som viser avbryt registering.png

Under ser du hvordan det ser ut når knappen for å registrere utbetalingsnmodninger inaktiv.

Slik ser det ut for søker: 

Agros skjermbilde som viser status vedtak sendt.png

Slik ser det ut for saksbehandler: 

Agros skjermbilde som viser hvordan bilde er for saksbehandler.png

 

Fant du det du lette etter?