Til hovedinnhold

Rundskriv 2023/7

Tilskudd til veterinærreiser – forvaltningsansvar og saksbehandling

7. Vedtak og utbetaling

7.1 Vedtaksmyndighet er delegert av forskriften

Landbruks- og matdepartementet har delegert myndigheten å fatte vedtak om tilskudd til veterinærreiser til statsforvalteren, jf. § 7 første ledd andre punktum i forskrift om tilskudd til veterinærreiser. Denne myndigheten dokumenteres utøvd gjennom godkjennerrollen i Agros.

7.2 Budsjettdelegeringsmyndighet er gitt i tildelingsbrev

Statsforvalteren gis fullmakt til å bruke tilskuddet, såkalt budsjettdisponeringsmyndighet, i det årlige tildelingsbrevet til statsforvalterne.

7.3 Vedtak og utbetaling

Tilskuddsbeløpet i søknader som saksbehandles automatisk, blir utbetalt automatisk. Det er bare søknader som kan innvilges som blir behandlet automatisk.

Ved manuell saksbehandling registrerer saksbehandler sin beregning og begrunnelse for vedtaket, og sender dette videre til godkjenner, som fatter vedtak. Når godkjenner har fattet vedtaket, sender Agros ut vedtaksbrevet til søkeren sin innboks i Altinn, vedtaksbrevet til arkivering hos statsforvalteren via SvarUT og tilskuddet til utbetaling via Landbruksdirektoratet.

Dersom statsforvalteren finner grunnlag for å redusere og eventuelt avkorte omsøkt tilskuddsbeløp, skal søker alltid varsles og få mulighet til å uttale seg før det fattes vedtak.

For søknader som går til automatisk behandling, og som ikke er stoppet og satt til manuell behandling av saksbehandler innen 14 dager, blir både vedtak og godkjenning utført automatisk. Eksisterende mekanismer i Agros sørger deretter for tilsvarende automatisk prosess knyttet til utsending/arkivering og utbetaling.

Vedtaksbrevmalene i Agros er utformet i samsvar med kravene til enkeltvedtak i forvaltningsloven og, i de tilfellene tilskudd innvilges, i samsvar med kravene til tilskuddsbrev i reglement om økonomistyring i staten. 

  • Vedtaksbrevbrevmalen for å innvilge søknad er identisk for søknader som behandles automatisk og manuelt, med unntak av avsnittet «Beregning og begrunnelse for vedtaket». Ved automatisk saksbehandling settes det inn en standardisert tekst i dette avsnittet som sier at tilskuddet er beregnet på grunnlag av opplysningene i søknaden. For søknader som behandles manuelt skal statsforvalteren skrive inn teksten som skal stå her i forbindelse med saksbehandlingen i Agros. Teksten skal opplyse om hvorfor søknaden er behandlet manuelt, hvilke reiser tilskuddsberegningen eventuelt er korrigert for og i så tilfelle hvordan tilskuddet er beregnet for disse reisene.
  • Vedtaksbrevmalene for å avslå og avvise søknader inneholder et begrunnelseskapittel. Statsforvalteren skal skrive inn teksten som skal stå her i forbindelse med saksbehandlingen i Agros.
  • Alle vedtaksbrevmalene setter automatisk inn en tabell i vedtaksbrevet som viser hvilke reiser vedtaket gjelder for med tilhørende søknadsopplysninger og søknadsbeløp. 

Utbetaling skjer innen en uke etter at tilskuddsbrevet er sendt ut. 

Godkjent beløp overføres til et kontonummer som er tilknyttet det veterinærforetaket som har sendt inn den respektive søknaden (unik ID), som igjen består av en eller flere reiser (unik ID), som igjen består av ett eller flere veterinærbesøk (unik ID). Dette sikrer full sporbarhet i systemet – fra et utbetalt beløpt til et veterinærforetak og tilbake til den enkelte reise og besøk som dannet grunnlaget for det utbetalte beløpet.

Gjenstående, tildelt tilskuddsramme blir automatisk kontrollert i Agros ved automatisk saksbehandling og godkjenning av søknad. Hvis gjenstående ramme i Landbruksdirektoratet er mindre enn beregnet tilskuddsbeløp, stoppes godkjenningen frem til Landbruksdirektoratet legger inn mer penger på rammen. En slik situasjon kan oppstå på slutten av tilskuddsåret, for eksempel i desember. I slike tilfeller utsettes desemberutbetalingen til januar, når rammen for påfølgende år er tilgjengeliggjort i Agros.

Krav til sporbarhet mellom dokumentasjon som ligger til grunn for vedtak og regnskapsrapportering blir ivaretatt i Agros

  • Alle opplysninger som ligger til grunn for automatisk fattede vedtak, slik som vedtaksbrev og søknad med alle reiseopplysninger, kan hentes frem av saksbehandler.
  • Agros har attestasjonskontroll av at vedtatt tilskuddsbeløp er likt godkjent tilskuddsbeløp.

7.4 Tilbakekreving

I § 10 i forskrift om tilskudd til veterinærreiser står det at urettmessige utbetalinger, «kan» kreves tilbakebetalt fra mottakeren eller motregnes i senere tilskuddsutbetalinger.

Tilskudd som er utbetalt for mye kan skyldes at

  1. vedtaket er riktig, men den faktiske utbetalingen er feil
  2. utbetalingen er i henhold til vedtaket, men vedtaket bygger på feil faktum

Statsforvalteren må i begge tilfeller gjøre en konkret vurdering i den enkelte saken av om det er rimelig å kreve beløpet tilbake. Dette følger av «kan»- ordlyden i forskriften, og av den ulovfestede læren om condictio indebiti. Momentene i læren om conditio indebiti vil være til hjelp i vurderingen. Dette innebærer at det kan tas hensyn til grad av skyld hos mottaker, feilens art, beløpets størrelse og hvor lang tid som har gått siden feilutbetalingen skjedde.

Hvis feilutbetalingen skyldes at vedtaket bygger på feil faktum, f.eks. ved at tilskuddsmottaker har gitt feil opplysninger, må statsforvalteren ta stilling til om det er adgang til å endre eller omgjøre det opprinnelige vedtaket etter forvaltningsloven § 35. Et vedtak som bygger på feil faktum, vil i de fleste tilfeller kunne omgjøres etter fvl § 35 første ledd bokstav c. Les mer om dette i kapittelet Klage og omgjøring av vedtak uten klage.

Statsforvalteren må varsle tilskuddsmottakeren om den mulige omgjøringen og tilbakekrevingen i henhold til forvaltningsloven § 16, og evt. be om opplysninger som kan bidra til å opplyse saken, før det fattes vedtak om omgjøring og tilbakekreving. Vedtakene er enkeltvedtak som kan påklages etter forvaltningsloven kap. VI.

Dersom statsforvalteren kommer til at det ikke skal kreves tilbakebetaling må begrunnelsen for dette noteres i saken. Dersom tilskuddsmottakeren har vært varslet om tilbakebetaling, må tilskuddsmottakere også informeres om utfallet av varselet mv.

7.5 Renter

 I § 10 andre ledd i forskrift om tilskudd til veterinærreiser heter det: 

«Ved grov uaktsomhet eller forsett kan renter kreves fra tidspunktet for utbetalingen av det urettmessige tilskuddet. Ved forsinket betaling etter påkrav påløper renter tilsvarende enhver tid gjeldende rentesats fastsatt med hjemmel i lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. (forsinkelsesrenteloven)». 

Bakgrunnen for denne regelen er at man ønsker å gjøre det lite attraktivt å ta sjansen på å beholde et uberettiget beløp inntil det eventuelt blir krevd tilbake. Regelen søker også å forhindre at feilutbetalinger skjer, fordi risikoen for å bli ilagt renter skal skjerpe søkerens aktsomhet ved utfylling og innlevering av søknad om tilskudd. 

Grov uaktsomhet foreligger dersom foretaket har opptrådt særdeles klanderverdig og sterkt kan bebreides for at feilutbetaling skjedde. Forsett foreligger der foretaket har forårsaket den feilaktige utbetalingen med hensikt. 

Paragraf 10 andre ledd åpner for at det ved grov uaktsomhet eller forsett kan kreves renter fra tidspunktet for utbetalingen av det urettmessige tilskuddet. I saker der søker er sterkt å bebreide for at en feilutbetaling har skjedd eller for ikke å ha sagt fra om at det har skjedd en feilutbetaling, skal statsforvalteren alltid vurdere om det skal kreves renter av tilbakebetalingskravet eller ikke. Dette skal fremgå av saken, enten i vedtaket eller i notat på saken i Agros.

Fant du det du lette etter?